Neem jezelf serieus, dan doen anderen dat ook. Het is zo’n simpel zinnetje, maar zo waar. Ik zeg het al jaren tegen mijn klanten en leef er zelf ook naar. Uiteindelijk is het wel zo, wanneer je jezelf serieus neemt, dan zul je jezelf ook gelijk met veel meer respect behandelen. En wanneer je dat doet, laat je je niet als een voetveeg gebruiken. Je laat niet over je heen lopen. Het gevolg? Juist, anderen zien dat ze niet over je heen kunnen lopen en zullen je óók met respect behandelen.
‘Als er één mens is op deze wereld die jou mag beminnen, dan ben jij dat toch?’
1992 – Het is kermis in ons dorp. Ik ben ondernemer met een horecazaak en loop na sluitingstijd naar mijn collega-ondernemer even snel binnen of alles goed gegaan is want ik hoorde dat er schermutselingen geweest waren. Ik loop achter twee stelletjes, maar het is donker en ze zien niet dat ik achter ze loop. Ze lopen langs mijn bedrijf en beginnen over mij te praten, niet aardig. Ik had een jaar geleden mijn vriend verloren en daar hadden ze het over. Helemaal niet aardig! Ze wisten duidelijk niet hoe het zat, anders zouden ze zo niet praten. Maar tegenover het andere stel praatten ze of ze helemaal op de hoogte waren.
Briljant
Ik had er moeite mee als mensen me niet aardig vonden. Ik vertelde over dit voorval, over het gesprek in die kermisnacht, tegen een wijze vrouw.
Ze stelde een vraag: ‘Vind jij wel iedereen aardig dan?’
Mijn antwoord was natuurlijk: ‘Natuurlijk niet‘.
Briljant. Van de ene op de andere dag kon ik het ‘verwachtingen hebben van anderen’ loslaten. Hierna ben ik altijd alles in perspectief gaan zien.
Als iemand weer niet eens de moeite deed om me te leren kennen. Vroeg ik mezelf dan: ‘Hoezo ken jij wel iedereen dan?’
Als iemand me niet wil begrijpen. ‘Hoezo begrijp ik wel iedereen dan?’
Wanneer iemand niet op tijd is? ‘Hoezo ben jij altijd op tijd dan?’
Dat noemen ze nou een spiegel voorhouden.
De enige vraag die voor mij nog steeds niet te begrijpen is en ik ook met een spiegel lastig vind is de vraag: Waarom doet niet gewoon iedereen moeite om aardig te zijn? Want de vraag ‘Hoezo ben jij altijd aardig dan?’ beantwoord ik graag met: ‘Inderdaad’. Ik streef erna altijd aardig te zijn. Altijd.
Klink ik niet aardig, zeg het me dan, dan word ik me ervan bewust en kan ik er iets aan doen.
Klanten
En zo is het ook bij klanten. Klanten zijn heel belangrijk en ik zal de eerste zijn die een stap extra zet, nog meer dan ze verwachten. Ik doe alles voor ze, gewoon omdat ik wil helpen. Door mijn knowhow, inzicht of specialisme als digitaal assistent; het is me niet snel teveel.
Echter, ik neem mezelf wel serieus. Merk ik dat klanten misbruik van me maken, dan zet ik meteen een streep onder mijn extra stap, ofwel doe ik een stap terug. Laten ze me vijftien minuten wachten zonder uitleg? Dan ben ik weg. Kom ik wel een keer terug als het ze wel uitkomt, als ik wel iets kan toevoegen aan hun dag. Ik kom ook niet verkopen, ik kom kijken of ze me nodig hebben en die taak neem ik heel serieus!
Niet omdat ik aardig gevonden wil worden, maar omdat het niets kost om aardig te zijn en het de wereld zoveel leuker maakt. Aardig, omdat ik geen zelfrespect kan hebben als ik dit niet na zou streven.
Zo vaak zie ik anderen zich ‘draaien’ naar iemand om aardig gevonden te worden. Die niet zichzelf durven blijven. Geef jezelf het cadeau de juiste vragen te stellen.
19 december en nog twaalf dagen.
