Die titel, de dagelijkse gedachten. Ik lees hem nu en leidt mijn gedachten meteen naar het moment dat ik weer voor mezelf begon in 2006. Als horecavrouw, een nieuws-website beginnen, ach waarom niet. Het leven is een experiment. Dat is heel makkelijk om te denken als je niets te verliezen hebt. Mijn situatie was zo. Ik had niets te verliezen en ging met de ‘flow’, want toen die eenmaal begon te rollen, liep ik van het ene avontuur in het andere. Tot in 2011 we gingen laten zien dat ‘Communicatie werkt’.
Dit is niets nieuws. Als je wilt verkopen moet je je bedrijf laten zien. Je verhaal vertellen, ik heb het eerder al in een blog aangehaald. En dat verhaal moet ik blijven herhalen want het is, buiten een topproduct of dienst neerzetten, het belangrijkste in je bedrijf. Maar zolang je jezelf blijft wijsmaken dat het niet werkt, dan werkt het ook niet en gaat het niet werken. Je krijgt altijd gelijk, zegt de ‘law of attraction‘.
‘Ondernemers, laat je zien’, ik weet het. Natuurlijk zou jij als ondernemer dit wel willen. We zien veel prachtige voorbeelden dat het goed aangepakt wordt, iedereen ziet dat dat werkt. En toch kom ik dan ergens en zeggen ze letterlijk tegen me: ‘Wij hoeven niet te adverteren, er komt toch niemand’. Een reactie die aan zoveel kanten rammelt dat ik er niet aan durf te beginnen diegene die dat zegt duidelijk te maken dat het wél werkt. Heeft geen zin. Je krijgt altijd gelijk, zegt de ‘law of attraction‘.
Veel mensen zijn bang om geld uit te geven aan reclame uit angst dat het niks oplevert. En als je dat denkt, dan levert het ook niets op. Je krijgt altijd gelijk, zegt de ‘law of attraction‘. Het gevolg is dat er halfslachtige pogingen gedaan worden om ‘iets met social media’ te doen, er hier en daar een advertentie wordt geplaatst en dat men aan het einde van de rit inderdaad niks bereikt heeft en je zegt ‘zie je nou wel?!’
Beslissen
Dan gaan ze rondvragen wat online marketing kost en ondanks dat online marketing wel een slimme manier is om te kijken wat je budget, als je marketing inzet, je oplevert. Het is ook zoveel duurder. Als je je communicatie goed op orde brengt, of je online marketing inzet, dat is nogal een prijsverschil! En als men de kosten hoort die hierbij komen kijken, is de eerste reactie ‘cancellen’. Maar doe dat niet!
Begin rustig aan met eerst je communicatie op orde te brengen, je social media aan te slingeren én te zorgen dat de drie belangrijkste marketingtechnieken ingezet worden; huisstijl, je etalage online(website) of offline(je winkel, wagenpark en etalage) en consequent je verhaal vertellen. Zie je dat je al snel wat reacties gaat krijgen en daarna kun je het altijd nog op een hoger plan gaan tillen. Maar eerst en vooral zal je de beslissing moeten maken. Ik ga het regelen en het gaat lukken. Want je krijgt altijd gelijk, zegt ‘de wet van de aantrekkingskracht’.
Communicatie werkt
Ondernemers, laat je zien. Je zit deze tekst te lezen en dat komt ergens door. Heb je mijn communicatie gezien? Of heeft iemand anders de berichten gezien en je erop gewezen?
Maakt niet uit hoe het gegaan is, als je dit leest is dit het bewijs dat communicatie werkt.
18 december 2020
