Het klinkt zo simpel, maar hoe vaak heb je niet dat je zegt: ‘Ik moet nog dit of dat doen’ en je stelt maar uit. Of dat je zelf het liefste je klanten helpt, maar de boekhouding roept: ‘Die facturen versturen zich ook niet vanzelf.’ En dan de ‘Ik doe net of het er niet is, dan gaat het misschien wel vanzelf weg’. Ik heb de oplossing! Dat wat je niet kunt-wilt-verkiest te doen kun je een ander laten doen.
Durf naar jezelf te kijken. Durf te kijken naar je zwakke punten. Pak een stuk papier en zet een streep van boven naar beneden. Links je minder goede eigenschappen of zwakke punten, rechts je kwaliteiten, talenten en sterke punten. Zo krijg je inzicht, vraag ook anderen in je omgeving. Dit brengt misschien een verrassende uitkomst, maar accepteer wat ze zeggen, schrijf op en bepaal later of je er iets mee doet.
Aanvullen
Als iemand naar een compagnon op zoek gaat, of een medewerker voor het bedrijf om de taken die blijven liggen op te pakken, wordt vaak gekeken naar iemand waar je goed mee gaat. Onze kracht in de samenwerking ligt vooral in de versterkende kracht; twee personen die precies dat kunnen doen waar ze goed in zijn en die elkaar aanvullen in de zakelijke eigenschappen die een succesvol bedrijf vraagt.
Breng structuur in je bedrijf, als je alles zelf blijft doen en je bent daar tevreden mee? Gewoon blijven doen. Kom je tijd te kort, handen, of knowhow in je verkoop, je marketing of je boekhoudkundige vragen? Dan zoek je naar iemand die jouw capaciteiten aanvult. Hierdoor krijg je ook iemand om mee te brainstormen. Of niet. Dan zoek je iemand om mee te brainstormen. Dit zorgt dat je de zaken eens van een andere kant kunt bekijken.
Wil je dat het snel gaat en wil je echt groot groeien?
Stel dan concreet je doelen vast. Hiervoor zijn ook vele boeken en bedrijfscoaches die je kunnen helpen. Wij werken niet volgens een concreet doelgericht plan. We hebben geen ambitieuze grote plannen, meer medewerkers of een groter gebied. Wel blijven we kijken waar we nog konden intensiveren en verdiepen in onze producten. Er was ook geen tijd om te kijken waar we kansen hadden laten liggen. Of waar we meer uit onze marketingstrategieën hadden kunnen halen of uit zoekmachineoptimalisatie. Of een nog sterkere ‘brand’.
Zakelijk
We besteden de extra tijd liever aan onze klanten. Wat indirect ook werken aan je brand is. Dit is echter wel een bewuste keuze, want we kunnen doen waar we goed in zijn, in dat wat we graag doen en dat is voor ons al bijna het hoogst haalbare. Natuurlijk houden we ook nog altijd de kosten, omzet, winst, investeringen en alle facetten in het bedrijf zelf goed in de gaten. Hierin bepalen we wel elk half jaar een strategie, we kijken waar we staan, waar we naartoe willen. Door de jaren heen zijn we ook producten weer erbij gaan doen, die we eerder hadden laten gaan, omdat we zagen dat de vraag weer toenam. We hebben zaken in eigen handen genomen, die we eerder uit handen gaven, toen we zagen dat dit niet goed ging zijn we de bezorging van de krant zelf op gaan pakken.
Zo blijven we monitoren, evalueren en opnieuw organiseren. We namen afscheid van de hoofdpijnzaken zoals techniek die te snel gaat en teveel tijd in beslag neemt. Dit kunnen specialisten dan veel beter overnemen en zorgt dat jij tijd over hebt om je bedrijf optimaal te laten groeien.
Persoonlijk
Ik zelf ben enorm geïnteresseerd in wat ik nog leren kan. Ben eigenlijk altijd wel bezig met vooruitkijken, persoonlijk en zakelijk. Ik heb die groei als ondernemer nodig om uitdaging te blijven houden. En geloof ook dat wanneer je jezelf niet verbetert, je bedrijf niet kunt groeien.
Kijk eens goed in de spiegel en help je bedrijf met de beste versie van jezelf. Een pittig gesprek nodig? Laat maar weten.
Nog 18 dagen want het is al 13 december
