Waarom steeds die quotes waarbij je meer aan een persoonlijke bijdrage denkt dan om de zakelijke variant. Als doet deze dagelijkse gedachten me denken aan wat ik leerde in de tijd dat ik vooral goed was in uitvinden waar ik niet goed in was. In die tijd leerde ik dat ik niet iedereen leuk vind en ze mij dus ook niet allemaal leuk hoeven te vinden. Wat een opluchting.
Wat later kon ik deze ervaring gebruiken toen ik weer een bedrijf had en klanten nodig had. Verkopen is niet mijn ding, is het ook niet jouw ding? Dan even doorlezen.
Het begint met de knop omzetten, je bent niet op zoek naar klanten, maar je wil dat de klanten die jou nodig hebben, jou kunnen vinden. Hierdoor moet je zorgen dat je gevonden wordt. Een goed verhaal kan daarbij helpen.
Anekdote
Ik had geen geld, lang verhaal; maar ik had niet alleen geen geld, ik had nog minder, dus het zou nog even duren voor ik kon investeren. Dus creatief zijn was een vereiste. Ik wilde websites maken en klanten die een website nodig hadden. Om te zorgen dat de klanten mij zouden vinden, bedacht ik MooiNisseroi.nl: een website waarop ik kon zorgen dat iedereen op de eerste rij kon zitten bij de evenementen die ze niet bij konden wonen. Zien hoe Nistelrode veranderde en wat er gebeurde op scholen, sportvelden, op het plein of ergens op de velden. Ik dacht, als ik nou zorg dat er veel op de website staat, dan komen mensen kijken en als er veel mensen komen kijken, willen bedrijven er ook vast op, zodat ze gezien worden. En zo creëerde ik een platform waar veel mensen kwamen.
Tussen de verhalen door zorgde ik dat dit netwerk zag wat ik deed. Want, ik had ondernemers nodig die mij moesten vinden. Mij wilde om hun website te maken. Ik ben en was niet goed in het overhalen van mensen mijn diensten af te nemen. Maar vraagt iemand me wat ik doe en of ik ze wil helpen bij hun vraagstuk? Dan ben ik niet te stoppen.
En zo gebeurde het.
Natuurlijk
Dat ‘laat de klanten mij maar vinden’, is natuurlijk lekker l.. kletsen, als het goed gaat en de klanten vinden je ook.
Maar… als je net als wij, en waarschijnlijk alle ondernemers in hun beginjaren, het financieel niet lijken te halen, zoals in de beginjaren van DeMooiBernhezeKrant, dan komt het niet meer zo ‘natuurlijk’.
Ik voelde de zware noodzaak en na de jaren van overvloed voor ik met de krant begon, schrok ik me kapot. Wat had ik gedaan. Vanuit een hele comfortabele situatie moest ik opnieuw door een periode van zorg.
‘Fake it until you make it’ kreeg ineens een hele andere betekenis. Want klagen was er niet bij, mensen willen niet bij mensen zijn die niet succesvol zijn en onzeker over hun toekomst. Nee, wij moesten blijven geloven dat het allemaal goedkwam en dit uitstralen. En zo ging het.
Achteraf leer je van de enorme stormen het meest. Zo ook van deze periode, deze ervaring leerde mij namelijk ‘de zorg voor morgen komt een dag te vroeg’. Die wetenschap betekent vrijheid. Voor mij – nog steeds – de poort naar een financieel zorgeloze toekomst want uit ervaring leerde ik dat ik altijd weer een nieuwe carrière op kan bouwen. Na een carrière in de horeca ben ik nu alweer tien jaar uitgever en communicatiespecialist. En die rust zorgt ervoor dat het weer allemaal op een natuurlijke manier kan gaan.
Tips voor de verkopers
Tip 1. Stop met verkopen en laat gewoon zien wat je te bieden hebt. Dan vinden de klanten jou. En vooral jouw ideale klant zal je vinden
Tip 2. Deel je verhaal, over je passie voor je dienst en jouw product, mensen zullen je verhaal gaan lezen en interesse krijgen in wat je te vertellen hebt. En aan je denken als ze je nodig hebben.
Tip 3. Geef mensen de mogelijkheid om te weten waar ze ‘nee’ tegen zeggen. Het is statistisch bewezen dat van de 100 mensen zeker 20 ja gaan zeggen. Dus ga die getallen door. Hopen dat de eerste 80 ‘nee’ zeggen, dan kun je daar mooi op oefenen.
Zo zijn er vele tips die je kunt volgen, zodat je niet hoeft te verkopen. Maar… leer eerst dat gevoelens slechts bezoekers zijn. Als ze je niet aanstaan, laat ze uit of nog beter, laat ze niet binnen.
Want voor je het weet nemen je gevoelens van onmacht van ontevredenheid het over en niemand wil bij mensen zijn die klagen, die vertellen hoe lastig het is in deze tijd. Inderdaad, nog een keer, want dit is belangrijk.
Iedereen zoekt positiviteit en leuke verhalen die hen inspireren. En dan kom je weer bij de essentie van onze dienst. Een goed verhaal zorgt voor verkoop.
Heb je geen zin om te verkopen? Zorg dan voor een goed verhaal!
9 december en nog 22 dagen.
