Vragen staat vrij. Waarom is het dan zo moeilijk om toch naar iemand toe te gaan en vragen te stellen? Als kind doen we niet anders. Iedereen kent wel de ‘waarom-fase’ van de kinderen. ‘Waarom is dat?’, ‘Waarom doe jij dat?’ of ‘Waarom mag ik dat niet?’ En dan worden we ouder en vragen we niet veel meer, meestal omdat we een keer te vaak te horen kregen ‘Weet jij dat niet? Wat raar!’ of ‘Dat weet toch iedereen?’

En ook al vragen jullie er niet om, in een notendop hoe MooiBernheze ontstaan is en waarom ‘vragen’ zo belangrijk kan zijn.

Alles is makkelijk, als je weet hoe het moet. Ik ben iemand waarvoor Google uitgevonden is. En voor Google zo’n grote database met informatie was – ja dat is zelfs nog niet eens zo lang geleden – was ik al iemand die vooral zelf op onderzoek uit ging.
Na jaren tobben met inbelmodem –achteraf was het een wonderlijke ontwikkeling– gingen we naar een kabel met @home. Yahoo en Msn was waar we dachten de antwoorden te vinden en ik was er inmiddels wel achter hoe het werkte ‘een website maken’, maar behalve de html-code, frontpage (echt) en het ftp programma dat zorgt dat het online kwam, miste ik het stukje hosting.

Op zoek
Zo’n 18 jaar geleden ging ik dus op zoek naar de verschillende mogelijkheden om online herkend of beter nog bekend te worden. Overal waar ik mijn vragen op tafel legde kwamen onduidelijke antwoorden. ‘Waarom zou je dat willen weten’, zag ik ze denken en sommige zeiden het ook echt. “Wij hebben hier jarenlange studie voor gevolgd en ervaring opgedaan om te weten hoe het werkt, waarom denk jij dat je dit zo zou snappen?”

Doorzetten
Het was dus even doorzetten. Ik ging praten met de grote spelers op de markt in een straal van 25 kilometer, er zou toch wel iemand een betaalbare website maken voor startende ondernemers. Maar allemaal mannen, met hun hoofd in de computer, kwam er vooral achter hoe belachelijk het was dat enkele grote bedrijven het alleenrecht hadden. Voor de startende ondernemer zoals mezelf waren er twee opties; heel veel geld neertellen voor een cms dat nooit van jou werd of zelfredzaam doorgaan en datgene zoeken, waar heel veel starters op gestuit waren.
Veel geld had ik er niet voor over en erg gehecht aan onafhankelijkheid werd het dat laatste. Een bedrijf dat het alleenrecht had over mijn website, had niet mijn voorkeur. Al zoekende werd ik wijzer en in 2005 was het zover; ik had mijn eerste website online! Gemaakt in een van de eerste content management systemen die er waren waarbij je nog wel wat html-code moest kennen, maar de hosting was geregeld.

Netwerken
Als ondernemer weet ik hoe belangrijk een netwerk is en liet mijn zelfgemaakte website aan Jan en alleman zien. Iedereen die maar durfde te vragen waar ik zoal mee bezig was, liet ik het zien. In het begin vooral vrienden en familie, waren onder de indruk en ik proefde de grote vraag die er was naar een betaalbare website.

Menigeen riep: “Geweldig dat, kun je dan ook voor mij maken?” En deed nog meer ervaring op door kosteloos mijn ervaring voor anderen in te zetten. En zoals het in netwerken vanzelf gaat, was dat ook hier het geval. De ene na de andere kwam met de vraag voor een website en riepen daarbij dat ze er wel voor wilden betalen.

Vragen staat vrij
Veel van mijn ervaring kwam van de vele startpagina’s, de website www.startpagina.nl werd weer onderverdeeld in allerlei categorieën en onderwerpen. Deze startpagina’s waren pas in opkomst in het eerste decennium van de twintigste eeuw. Ook de gemeentelijke kernen die toentertijd allemaal geclusterd werden in een grotere gemeente, kwamen met een eigen startpagina en website.

Dit leek me leuk om ook voor Nistelrode te maken, zo sneed het mes aan twee kanten; ik kon alle mensen die bijvoorbeeld (ziek) thuiszijn een mogelijkheid bieden om vanuit huis te genieten van alles wat Nistelrode te bieden heeft – wat ik natuurlijk enorm gemist had in de jaren van mijn ziekzijn.
Daarnaast zou ik een mogelijkheid hebben om de bedrijven met een website, óf de website die ik gemaakt had, een podium te bieden. Zo zouden bedrijven hun advertentie op deze pagina’s kunnen zetten en meteen wilden ze dan ‘natuurlijk’ een website omdat ze nu een manier hadden deze in de bekendheid te brengen.

Nistelrode
Intussen was ik ook op zoek naar een goede url ofwel domeinnaam waar de website op gevonden moest worden. Als je een bedrijf begint is goed onderzoek belangrijk. Zoals het draagvlak, de concurrentie, vraag en aanbod; allemaal zaken die je helder moet hebben om onverwachte wendingen te voorkomen.

Het bleek dat ik weer zou moeten gaan vragen. Want voor ik MooiNisseroi.nl online zette (echt een maand vooraf) kwam ik e achter dat de student Tijn een jaar eerder in zijn studie een soortgelijke startpagina opgepakt had als uitdaging. Nu ben ik niet van concurreren, maar toch ging ik op onderzoek uit. Ik mailde hem om te vragen wat hij ermee wilde, toen bleek dat hij websites kon maken bedacht ik me dat het een goed idee zou zijn deze Tijn eens te ontmoeten. Misschien kon hij me helpen met de gewone website te maken.

Mooie samenwerking
Na een kennismaking was de kogel al snel door de kerk. Ik mailde en belde hem met vragen, heel veel vragen. Al snel spraken we een prijs af en werden het opdrachten. Mijn eerste personeelslid was geregistreerd, zoals het hoort alles precies volgens de regels, want ‘jaloezie is een lelijk iets’. Ik wilde niemand de kans geven het voor me te verpesten.
Tijn was ook bij de opening van MooiNisseroi en de startpagina ‘MooiNisseroi.nl ging online op 29 januari 2007.
Hij bleek een meedenkende student te zijn, die niet alleen alle informatie gaf die nodig was, maar die ook de daaropvolgende 4 jaar voor me aan het werk was.

Als je het niet vraagt, is het antwoord altijd nee.

En precies zo ging het! De korte versie van hoe MooiNisseroi.nl begonnen is en mijn bedrijf PITT Digitale Assistentie van start ging. Waarbij het vooral een succes werd door de vele vragen die ik stelde.

Wanneer je geen werk kunt vinden, kun je natuurlijk je eigen baan ontwikkelen.

13 november en nog 48 dagen