Wat is het mooiste compliment dat je ooit gekregen hebt? Of heb je ooit iemand heel blij gemaakt met je expertise of door je specialisme te te gebruiken? Het blijft toch top om complimenten te krijgen. Nou, ik vind het verslavend om mensen te helpen met dat wat ik weet en waar andere geen weet van hebben. Ik word daar zo blij van.

Gisteren is het er dan toch van gekomen, dat ik mijn blog bij mijn bio op Instagram gezet heb. Geen grote onthulling, maar een paar afbeeldingen in het verhaal van social media en een berichtje op Facebook, gewoon lekker low profile. Ondernemen is echter niet altijd op de achtergrond blijven. Is het bedrijfsmatig? Is het belangrijk dat de klanten je weten te vinden? Dan is het toch echt belangrijk dat je ook zorgt dat je gevonden wordt.

Communicatie
Je kunt nog zo’n mooi bedrijf hebben, als er niemand komt kijken of je online weet te vinden, dan wordt het verkopen een lastig verhaal. Een treffende communicatie kan je goed helpen om de juiste doelgroep te bereiken. Wanneer ik bij een startende ondernemer kom, weten ze meestal allemaal dat ze hier tijd aan moeten besteden maar… toch heeft 9 van de 10 keer alles voorrang op de communicatie.

Daarbij varen ze vaak blind op de bedrijven die ze daarvoor inhuren. Zo ook afgelopen week bij een startende ondernemer.  Na mijn inleidende verhaal en enkele vragen wist ik al snel dat hij voorzien was van een webdesigner, een hostingpartij en focuste ik mijn verhaal op de artikelen in krant. En tussen de bedrijven door had hij toch nog vragen over zijn website. In mijn enthousiasme – wanneer je me de kans geeft –  ging ik natuurlijk los, dus ik heb hem zo volledig mogelijk aan de antwoorden geholpen, echter wetende dat het geen verkoopgesprek was.

Want zoals de Dagelijkse Gedachten het zegt:

‘Wees succesvol ten dienste van anderen, niet ten koste van anderen’

Ik ga geen klanten van anderen wegsnoepen. Dat is niet mijn stijl. Het verleden liet ons zien dat dit respect naar andere bedrijven terugkomt met deze instelling. Wij zeggen altijd ‘Als je niet tevreden bent zeg het ons, en ben je wel tevreden vertel het je vrienden’.

Je voelt hem aankomen: ‘zaai en u zult oogsten’. Wie kent hem niet. Een dag later belde de ondernemer op: “Mijn webdesigner wil mijn website niet vullen met alle producten, kunnen jullie dat doen?” Het antwoord laat zich raden: ‘Natuurlijk kunnen we dat doen’. Onze doortastende werkwijze, is hem vast opgevallen, want we mogen ook een offerte maken voor zijn social media. Daar word ik nou zo blij van.

Blog
Ook een blog werkt zo. Als je lekker wegschrijft zou het zomaar een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf kunnen zijn. Een blog is een mooi medium om je passie te delen, om je netwerk mee op te bouwen, je kunt er autoriteit mee opbouwen én je kunt er ook veel van leren. Want als je schrijft is er altijd wel iets dat je even op moet zoeken om te verifiëren, of zodat je nog vollediger kunt zijn in je blogs. Allemaal leuke neveneffecten van het bloggen die wellicht ook nog eens voor mij gaan gelden.
En zoals je ook leest in mijn blogs, ook ik ben onzeker over wat ik schrijf en zie deze 100 dagen vooral een ‘voornemen om voor eens en voor altijd erachter te komen of ik het leuk vind’.  Een compliment krijgen voor je schrijven blijft altijd leuk, zoals vandaag nog: “Mooi geschreven Rian, sterke aanvullende tekst, zou je iets mee moeten gaan doen.”
Nou dat dus… en vraag je je ooit af, waarom je ook zou bloggen? … lees hier dan verder

30 oktober en nog 62 dagen