Je ziet ze wel eens langskomen, die ondernemers die hun eigen gezicht gebruiken om aandacht te trekken voor hun bedrijf. Meestal zit er een reclamebedrijf achter, want niet veel ondernemers voelen zich prettig bij de gedachte hun gezicht overal tegen te komen. Op een enkeling na, die er juist van geniet. Vandaag had ik een keuze te maken die me uitdaagde om mijn comfortzone te buiten te gaan én ik koos voor ‘what you preach you have to practice’. Doe wat je zegt: met mijn foto op de kalender dus.
Ondernemers, laat je zien
Jarenlang hebben we de slogan ‘Ondernemers, laat je zien’, naast ‘Communicatie werkt’, gebruiken we die dagelijks in onze marketing. Ik roep het wel en ik adviseer het ook ondernemers: laat jezelf zien en vertel een eerlijk verhaal.
Intussen blijf ik zelf het liefst, op hier en daar een selfie na, verre van de voorkant van de lens. Ik pak de camera graag in mijn hand en stel de mensen heel overtuigend gerust: ‘deze camera maakt alleen mooie foto’s’ . Toch bedenk ik me dat ik me niet aan moet stellen, maar het goede voorbeeld moet geven.
Over de grens
Vorig jaar werd ik gevraagd door een klant van de krant een modemagnaat, hij heeft met regelmaat zijn advertenties in onze krant staan. Tijdens de vakantie belde de eigenaar of ik een fotoshoot wilde doen. Ik dacht dat hij bedoelde of ik foto’s wilde maken. En gaf aan dat ik wel een plaatje kon schieten maar dat die niet goed genoeg waren voor de kwaliteit die zij hebben in hun magazine. ‘Nee’, zegt hij, ‘als model’. Ik bedank hem vriendelijk, maar hij is overtuigend en ik zeg hem dat ik het de volgende morgen zal laten weten.’
Billboard
Lachend vertel ik het tegen mijn gezin, die allemaal een reactie hebben: ‘Doen’.
Wat me aan het denken zette: ‘Ach ik heb het nooit gedaan, ik denk wel dat ik het kan’, en zo geschiedde.
Het was een leuke dag en terwijl ik een maand later op vakantie ben, wordt het resultaat gepresenteerd. Waar ik dacht alleen in een magazine te komen, krijg ik appjes dat het op social media gedeeld is én zag ik me op een Arriva-bus in de regio ‘levensgroot’, ik kreeg foto’s dat ik langs de snelweg op een billboard stond.
De moraal van dit verhaal.
Mensen onthouden de meeste zaken die niet henzelf aangaan maar vijf minuten. Wil je met je bedrijf langer de aandacht vasthouden of vaker, dan moet je iets doen waardoor dat gebeurd.
Met het vooruitzicht op onze campagne ‘Bernheze Media. zichtbaar in de kern’ hebben we een aantal mooie activiteiten bedacht. In het concept zag ik de foto’s langskomen, maar een voorbeeld zien is anders dan dat je het tot realiteit ziet komen. Goed; lang verhaal kort, de foto’s zijn gemaakt. Het duurde even voor ik er aan gewend was dat de foto’s echt op de jaarkalender gingen komen. Maar de billbord-foto heeft geen impact op mijn leven gehad, dus deze kleine fotootjes op de kalender ziet waarschijnlijk niemand :).
20 oktober en nog 72 dagen.
