Wat gebeurt er veel in ondernemersland, je moet echt tien oren en ogen hebben om het allemaal bij te kunnen houden. De regels voor boekhoudkundige wetten die veranderen, de Belastingdienst die extra regeltjes toevoegt aan het arsenaal regels dat er al is, online werken, flexplekken of niet, reclame maken of niet, is mijn website wel veilig, stuur ik geen gevoelige informatie door waar ik een melding van moet doen? Maar… het hoort allemaal bij ondernemen. Geen probleem.
Totdat …
blijkt dat niet alles is wat het lijkt. Je er niet meer vanuit kunt gaan dat een factuur een factuur is. Een nepfactuur dus. Hij lijkt zo echt en in de hectiek van de dag is het bijna aantrekkelijker om de factuur te betalen dan om na te gaan of hij wel echt is. Het gaat over de domeinnaam die anders offline zou gaan én dat willen we voorkomen natuurlijk! Het geval staat niet op zichzelf. Enkele klanten pakten de telefoon: “Rian, ik krijg hier een mail van een bedrijf dat ik niet ken, klopt het dat ik daar hosting heb lopen? Normaal krijg ik toch de factuur van jullie?” En ik kan de klant geruststellen: “Niet betalen, dit is een fake factuur.”
Fakefactuur
Je moet heel goed kijken en bijna expert zijn in de materie. De angst voor het risico dat je website offline gaat, is groter dan de pijn van het betalen van die nepfactuur van € 180,-. En de contactpersoon van de factuur is Eva Jansen, wat me doet vermoeden dat die naam zo uitgekozen is, omdat iedereen wel een Eva kent waarvan het vermoeden groot is dat haar achternaam best eens Jansen zou kunnen zijn… Deze klant heeft deze factuur niet betaald en heeft in principe met een telefoontje € 180,- uitgespaard.
De ander heeft de factuur wel betaald, leest dit nu en er gaat waarschijnlijk een belletje rinkelen. Snel vergeten want je gaat het geld echt niet meer terugkrijgen. Maar…wees gewaarschuwd voor de volgende fakefactuur, waar je donder op kunt zeggen dat die nog gaat komen.
In goed vertrouwen
Maar er zijn meer ongewenste facturen. ‘Nog even een tekst schrijven voor de club, een leuk fotootje erbij. Even kijken op Google, dé grote leverancier van foto’s en afbeeldingen, zeg maar wat je wilt hebben. Het is er allemaal. Even opsturen naar de krant, DeMooiBernhezeKrant natuurlijk, zodat de vereniging weer een moment of fame krijgt’. STOP!
Heel goed bedoeld, je doet echt goed werk. Maar pak die foto niet van internet. Het is een kwestie van tijd voordat je een ongewenste factuur krijgt, zoals een vaste redactieleverancier die deze week ook gekregen heeft. Dat bedrijf hebben we een factuur van € 500,- doorgestuurd van een fotograaf, die zijn foto zag verschijnen op www.mooibernheze.nl. Nietsvermoedend doorgestuurd naar onze redactie… Zo jammer en zo makkelijk te voorkomen. Stuur een mail naar de persoon die jou vast en zeker die foto met liefde stuurt die je nodig hebt.
Afijn, de tijd vervliegt, acties blijven niet onbestraft, maar nog veel meer worden er beloond. En voor dat laatste zet je je in.
Bernheze Media
Rian van Schijndel
