Carnaval zit er op en wat een feest was het weer. Iets wat in de kern eigenlijk nooit veranderd. Muziek, mensen, geen oordeel, dansen en een paar borreltjes om alle dagelijkse beslommeringen maximaal los te laten. Persoonlijk geniet ik vooral door te zien hoe anderen genieten en te beseffen dat dit nooit veranderd. Zo anders dan het werk dat we doen, want de snelheid waarmee dat verandert… Daar verwonder ik me regelmatig over.
Bijna twintig jaar onderneem ik alweer in deze communicatiebranche, maar het blijft steeds vernieuwend. Sta daar even bij stil. Dan kan het bijna niet anders dan dat jij je ook verwondert over de hoeveelheid gewoontes die we ons elke keer weer eigen maken om vervolgens het geleerde weer te vergeten en de volgende trend op te pakken. Het was zo’n twintig jaar geleden nog niet eens vanzelfsprekend een website te hebben. Dat was een kostbare aanschaf die door veel ondernemers naar een tweede plan geschoven werd. Inmiddels heeft nog maar een enkeling géén website – is alweer toe aan een nieuwe waarschijnlijk – en voor veel ondernemers is social media inmiddels een heikel punt geworden. Wat doe ik wel, wat niet en hoe begin ik?
Ik zou het liefste uit willen schreeuwen dat het allemaal niet zo moeilijk is, maar tegelijkertijd weet ik dat dat voor alles geldt dat je al kent. Maar we zijn er afgelopen maanden toch eens ingedoken hoe we ondernemers hiermee kunnen helpen.
Een mooi betaalbaar pakket is inmiddels gerealiseerd. ‘Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven’ is een spreekwoord dat hier precies bij past en waarbij we ook maar meteen ‘voor het eten voor het komende jaar’ hebben gezorgd.
Het communicatiepakket is een werkomgeving waarin alle basisonderdelen voor jouw bedrijfscommunicatie staan. Hoe fijn is het dat je klaar bent voor een jaar. Van teksten tot advertenties, van social mediaberichten tot hoe Google Mijn Bedrijf werkt en andere handleidingen en e-books met tips. Waarom? Omdat ik hiermee hoop dat meer ondernemers hun boodschap naar hun klanten serieus gaan nemen. En mocht je deze column tot hier gelezen hebben, kun je niet meer zeggen: ‘Ik zou wel willen …maar ik weet niet hoe.’
