Zelfs al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, dan hoeven ze nog geen gelijk te hebben.

Landelijk kunnen we zeggen dat het niet altijd gaat zoals deskundigen zeggen. Bekijk alle voorspellingen van het songfestival, waar alle deskundigen hun mening op los laten. Klopt zelden. De economische crisis; zoveel deskundigen en zoveel meningen. Maar ook regionaal gebeuren deze dingen, hoe vaak voorspelden deskundigen niet dat ‘een idee’ geen grond zou raken en geen draagkracht zou krijgen.

Uit eigen ervaring
1989: Het idee van een eetcafé in een dorp leek ondenkbaar. Een stad oké daar waren eetcafés maar in dit dorp, met 6.000 inwoners, waren vijf cafetaria’s, dus genoeg en er was al een heel duur restaurant. Met dat dure restaurant bedoelden ze natuurlijk het eten dat duur was. Ik besloot destijds niet te luisteren en een eetcafé te starten in het dorp, wat inmiddels het 25-jarige succesvolle bestaan gevierd heeft.
2006: Met alleen een achtergrond in de horeca, websites gaan maken? Helemaal gek. 10 jaar bestaan en – wegens doorslaand succes een break gehad – maar weer up en running.
2007: Een online startpagina voor een dorp; met nieuws en dat gedragen wordt door advertenties. Geen draagvlak, niet aan beginnen. Wat een dom idee was, er werd sarcastisch gereageerd of nog erger: ze keken me vol medelijden aan. Waarbij ze een recht vanuit het hart ‘Aj’ nog net konden inhouden. Ik volgde mijn onderbuikgevoel en ‘wist’ dat er vraag naar was. Nu 10 jaar later weten we dat er vraag naar was en dat ze echt geen medelijden meer hoeven te hebben.

Mijn advies; luister naar je onderbuikgevoel, vaak klopt dit.
Daarnaast ben je ook ondernemer om niet als een kip zonder kop je ergens in te storten.

Vaak krijste mijn verstand; luister nu eens een keer naar mij! Waarop ik dan vol overtuiging dacht: ‘dat ga ik doen!’ en net zo hard liep ik dan toch mijn gevoel achterna.

Zo vaak ontmoedigd, zo vaak leken mijn ideeën ‘belachelijk’ en natuurlijk had ik ook wel zo mijn mindere momenten. Er zijn legio voorbeelden waaruit blijkt dat ik ook heel goed ben in uitzoeken wat niet bij mij past. Toch waren die minder goede ideeën zeker zo belangrijk in het succes van de goede ideeën! Veel ervaringen in deze categorie leerden mij de meest wijze lessen.
Over het algemeen was mijn intuïtie helder. Hier zal ik in mijn blogs nog vaak op terugkomen, want vaak – heel vaak – kon ik namelijk niet verklaren waarom iets een goed idee was.  Vaak krijste mijn verstand; luister nu eens een keer naar mij! Waarop ik dan vol overtuiging dacht: ‘dat ga ik doen!’ en net zo hard liep ik dan toch mijn gevoel achterna. Heel bijzonder als ik er nu zo over nadenk.

Heb je een goed idee? 
Ga onderzoeken, zoek mensen die er ook verstand van hebben en de bezwaren – die ze je voorleggen – zie ze als een uitdaging. Gebruik je verstand (!) en bedenk dat als je altijd blijft doen wat je altijd deed, je ook dezelfde resultaten zal hebben. En wanneer je de bezwaren niet weg kan nemen voor jezelf, doe het dan niet.

En voel je je anders dan de anderen? Dat is juist goed. Jij bent uniek.