Een telefonische verkoper belt over de gemeentegids van Bernheze? Ik zit volledig in een ander project en moet even schakelen. De vrouw aan de telefoon gaf aan dat ik in coronatijd had toegezegd op een gratis jaarvermelding voor Bernheze Media, klinkt aannemelijk, maar…. het jaar daarna zou ik een jaar lang moeten betalen. Daar had en heb ik nog steeds geen actieve herinnering aan, maar ze was enorm overtuigend, dus toch twijfelde ik. Ik trapte er bijna in, maar vroeg haar toch de bevestiging op te sturen. Ik hing op en bedacht: “Dat kan niet! Dat kan gewoon niet.” Wij bezorgen in heel Bernheze elke week een prachtige bedrijfspresentatie genaamd DeMooiBernhezeKrant. Dan ga je toch geen betaalde vermelding in een gemeentegids doen die niemand meer openslaat?

Maar toch twijfelde ik.

Een week later, andere beller, dezelfde gemeentegids, ander verkooppraatje. “Zullen we die basisvermelding – van een paar honderd euro – dit jaar weer doen?”, vraagt hij overtuigend. Hij stribbelde nog even tegen, tot ik zei dat zijn KvK-bestand niet actueel was en ik dat zeker niet vorig jaar toegezegd heb. “Dat zei ik ook niet, dat dat vorig jaar wel gedaan was”, probeerde hij nog, maar de intentie gaf hij zeker wel. Nu vraag ik me af…
Hoeveel ondernemers hebben hier al ‘ja’ op gezegd?

Reclame. Het is altijd veel geld en dit moet je meestal eerst verdienen voor je het uitgeeft. En toch zorgt die communicatie ervoor, naast de service die je biedt – wat zorgt voor goede ambassadeurs – dat potentiële klanten je gaan zien. Wanneer deze potentiële klanten je niet kunnen vinden, kunnen ze ook niet bij je kopen.

Als media-adviseur adviseer ik graag over waar je je reclamegeld aan uitgeeft. Ondernemers, laat je zien, daar waar het nodig is. Dit behoeft geen hogere wiskunde, maar vooral gezond verstand.